Paikallisuutiset

Vaativa mysteeriasiakas ravistelee perustuksia – “Pitää olla joku raja, miten kaupallinen voi olla”

Asiakaskokemustyötä Levillä tehnyt Tuija Seipell kehottaa rahastamaan kokemuksilla, hiljaisuudella ja puhtaalla ilmalla.

Tuija Seipell kertoi kokemuksistaan Levin yrittäjille yli 30 vuoden kansainvälisen asiakaskokemustyön pohjalta. Kuva: Janne Pussila

Maailmanmatkaaja Tuija Seipell on nukkunut huonosti, sillä "humalaisten murinat ja meluaminen“ ovat pitäneet häntä majoituspaikassa hereillä. Asia, mikä herättää keskustelua ja jolle ehkä pitäisi tehdä jotain, mutta kukaan ei tiedä mitä.

Seipell hyppää kuitenkin nopeasti varsinaiseen aiheeseensa, eli Levin yrittäjien lempeään mutta rivakkaan herättelyyn asiakaspalvelukokemuksen parantamiseksi. Seipell varoittaa, että hän on leviläisiä auttamassa, joten luvassa ei ole päänsilittelyä.

– Minun tarkoitus on loukata kaikkia yksittäin ja kokonaisuudessa kaikkia, mutta olen teidän puolellanne.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hyvä on. Varoitus on annettu, joten otetaan heti alkuun kirpeä sivallus.

– Levin kylän pääkatu on kylttejä täynnä kuin mikä vain halpahalli, ihan kauhea. Pitää olla joku raja, miten kaupallinen voi olla. Halvin ja huonotasoisin asia laskee kalliiden asioiden arvoa.

Seipell vietti tammi-helmikuussa useamman päivän Levillä testaten erilaisia palveluita ja kokemuksia. Perjantaina hän jakoi esityksessään yleishuomioita siitä, millaisena Levi asiakaskokemuksen näkökulmasta näyttäytyy.

– Ihan kaikkein tärkein asia on yrityksen, yrittäjän ja jokaisen työntekijän asenne joka päivä. Asenne muuttaa ihan kaiken. Jos vieras otetaan ilolla vastaan, niin sillä saa anteeksi vaikka mitä. Jos vastassa on joku paskiainen, niin investoinnit ovat menneet hukkaan.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Seipellin mukaan Levin ydinongelma on prosessi vastaan vieraanvaraisuus.

– Tuote tulee tuotettua ja tehtyä, mutta tervetulleeksi toivottaminen ja silmiin katsominen jää usein kokonaan tekemättä, Seipell tiivistää.

Kanadansuomalainen Seipell tietää, mistä puhuu. Tittelilista on loputtoman pitkä: kansainvälinen asiakaslähtöisyyden ja brändijohtamisen lähettiläs, yrittäjä, puhuja, bloggaaja, yrityssparraaja, Lapland Ambassador ja The Coolhunterin päätoimittaja. Coolhunterilla on Instagramissa 764 000 seuraajaa, mikä tuo mukanaan valtaa. Seipell korostaa, että nykyään kaikilla somen käyttäjillä on enemmän tai vähemmän valtaa, mutta joka tapauksessa sitä on.

– Jokainen vieras on media ja heillä on mahdollisuus jopa tuhota mainetta. Jos yksi mokaa, se vaikuttaa kaikkiin. Se on se Levikokemus.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Somea ja mediaa voi käyttää myös hyväkseen, mikä tämän kaltaisessa yhteisössä sataa kaikkien laariin.

– Kannustakaa toisianne. On kaikille eduksi, kun joku tekee jotain ihanaa ja hullua, mikä saa mediahuomiota, Seipell sanoo.

Tuija Seipell uskoo, että rauha ja hiljaisuus ovat Lapin ja Levin suurimpia myyntivaltteja. Kuva: Janne Pussila

Levillä on Seipellin mukaan Levillä jotain poikkeuksellista luksusta.

– Our luxury jää myymättä: puhdas ilma, hiljaisuus, onnellisuus, passitivies. Neljän päivän vierailuni aikana yksi ainoa opas mainitsi, että meillä on puhdas ilma. Kuka vain voi myydä aktiviteettejä, mutta mitä jos myytäisiin passiviteetteja, annettaisiin mahdollisuus olla tekemättä mitään. Vannon ja vakuutan, että se tulee menemään kaupaksi.

Seipell on matkustanut kaikkialla ja hyvin hulppeissakin olosuhteissa.

– Luksus on sitä, että ihmiset ovat valmiita maksamaan uniikeista kokemuksista, mitkä ovat rahan väärtejä. Sellaisia asioita, mitkä muistetaan, mitkä ovat arvokkaita.

Leviltä löytyi jotain, mitä hän ei ollut kokenut missään muualla.

– Hiljaisuus melkein itketti, voi luoja kuinka kaunista se olikaan. Ihmiset haluavat enemmän paikkoja, missä saa olla rauhassa, mutta missä on myös turvallista, sillä hiljaisuus voi olla myös pelottavaa.

Seipellin kaipaama palvelu ei vaadi investointeja vaan ainoastaan paketointia.

– Rahastakaa sitä mitä teillä jo on. Metsä ja ilma ovat olemassa, infraan ei tarvitse investoida. Se ei maksa mitään. Ihmisille voi tarjota hengitysneuvoja ja puhdasta ilmaa. Rauhallisuudella parannetaan myös maailmaa.

Seipell korostaa korostamasta päästyään Levin ja Lapin eksotiikkaa myyntituotteena.

– Väheksymme kokemusten merkitystä ja ylituotteistamme sekä samanlaistamme palveluita. Mustia mersuja saa joka lentokentältä, mutta mitä jos vieraita haettaisiin lentokentältä porolla? Tällaiselle idiootille kuin minä pelkästään poron taluttaminen on jo hirveän hauskaa. Uskaltakaa tehdä uniikkeja tarjouksia. Tiedän, että maksajia löytyy. On kakkapuhetta, että maailmasta olisi rahat loppu.

Toinen asia, mikä ei lopu koskaan on työ ja kehittäminen.

– Asiakaskokemus ei ole koskaan valmis, Seipell päättää.

Levin tulevaisuustyötä tehdään parhaillaan. Levin tulevaisuuspäivillä 15.-17. toukokuuta yrittäjille avataan hanketta laajemmin. Myös LeviNYT avaa asiaa silloin enemmän. Kuva: Janne Pussila

Myös vierailla on vastuu Levistä

Tuija Seipell puhui Levin yrittäjille asiakaskokemustyön pohjalta Levin tulevaisuustyön tavoitteet huomioiden.

Visit Levin toimitusjohtaja Satu Pesonen kertoo, että Levin tulevaisuustyö on parhaillaan käynnissä ja sen toteuttamisessa tarvitaan joka ikistä leviläistä.

– Asiakkaiden sijaan puhumme jatkossa vieraista. Me palvelemme vieraitamme ja teemme heidän unelmistaan totta.

Pesonen korostaa vastavuoroista vastuuta myös vieraiden osalta.

– Levi on myös koti monelle ihmiselle. Toivotamme ihmiset lämpimästä tervetulleiksi kotiimme, mutta ei kukaan halua, että vieraat huutavat keskellä yötä tai tiputtavat kaljatölkkejä maahan. Haluamme tehdä selväksi, että ihmiset ymmärtävät tulevansa meidän kotiimme.

Levin tulevaisuustyön tavoitteet vuodelle 2030 tiivistetään neljään kohtaan: tasapaino, yhteisö, laadukkuus ja napakkaan paikalliseen toteamukseen “solekko tehä!”.

– Levi on ainutlaatuinen ja haluamme pitää sitä yllä, Pesonen sanoo.

Pesosen mukaan myös Kittilän kunnan arvot luonto, inhimillisyys, vieraanvaraisuus ja edelläkävijyys ovat pohjana myös Levin kehitystyössä.

– Uskomme, että Levi-Kittilä on ekosysteemi, minkä pitää toimia yhdessä.

Ilmoita asiavirheestä