Kotimaa

Pyllynlämmitin, sähköinen lumiscootti ja premium-tason puusukset – suomalaiset innovaatiot talveen ovat huikeita ja hauskoja

Samuli Mäntynen kehitteli tuotteen, mikä pitää pyllyn kuivana ja lämpimänä ilman ylimääräisiä housukerroksia. Kuva: Janne Pussila

Monella meistä on lumessa ja talvessa kahlatessa tai liukuessa juolahtanut mieleen innovaatio jos toinenkin, kuinka kaikki voisi olla vielä helpompaa tai mukavampaa. Joskus ajatus voi vaikuttaa jopa taloudellisesti potentiaaliselta.

Matka ideasta valmiiseen tuotteeseen on kuitenkin pitkä. Jotkut ovat sen kulkeneet ja tehneet ideastaan konkreettisen tuotteen.

Suomalaista kekseliäisyyttä ja sinnikkyyttä nähdään tänä talvena esimerkiksi pyllynlämmittimen, sähköisen lumiscootin ja puupintaisten suksien muodossa. Kaikkia kolmea tuotetta yhdistää myös kekseliäät ja moniulotteiset nimet.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Suomalaisia keksintöjä talveen:

Video: Janne Pussila

Prscalsång-pyllynlämmitin herättää hilpeyttä jo hauskalla nimellään, jolle on olemassa myös epävirallinen hieman vulgaarimpi nimi suomeksi.

Koko aihealue saa jostain syystä hymyn huulille, vaikka paleleva pylly on kaikkea muuta kuin iloinen asia. Juuri takapuolen paleltumista tässä pyritäänkin välttämään, jotta hauskuus ei katoisi kylminäkään päivinä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Hymy sen kuin kasvaa, kun tuotteen kehittäjä Samuli Mäntynen esittäytyy ja kertoo myös lempinimensä Hairy Mike eli kotimaisittain Karvamikki. Tukkaa ja partaa on tosiaan sen verran, että nimelle on katetta. Vapaalaskijalook ei ole vain pintaa vaan taustalla on pitkä harrastuneisuus, jolloin kokemuksia palelevasta pyllystä on väkisinkin kertynyt.

– Alunperin ajatus lähti, kun asuin Alpeilla. Parhaat laskupäivät oli niitä, kun lunta dumppas oikein kunnolla ja tarjolla oli paljon hissioffaria. Hississäkin oli lunta, mihin oli tympeä istua. Siitä se sitten lähti, kun aina oli takapuoli märkä. Tämän kanssa ei ole liian kylmä eikä liian kuuma, Mäntynen valottaa.

Mäntynen kehitteli tuotetta vuosien ajan ja teki lukemattoman määrän prototyyppejä, joita kaveritkin kokeilivat ja kertoivat näkemyksiään.

– Prototyyppien rakentaminen sujui luontevasti, kun sellainen on minulle vähän kuin joku tauti. Kaupallistamispäätös otti kuitenkin aikaa ihan hirveästi, mutta sain painostusta kaveripiiristä, että pistä nyt ihmeessä kauppaan.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Mäntynen sai tuotteensa markkinoille tälle kaudelle ja vastaanotto on ollut ehkäpä myös osin kovista pakkasista johtuen lämmin.

– Ihmiset tuntuvat hiffaavan tämän ja ottavat ajatuksen vastaan hymyssä suin. Kyllä tälle selkeästi tarve on. Nyt pitää vain saada sana kiirimään.

Prscalsång on housuihin integroitava takapuolen lämmitin. Käytännössä kyseessä on eristetty istuma-alusta, joka solmitaan kiinni esimerkiksi vyörenksuihin, jolloin se kulkee koko ajan mukana ulkohousujen alla.

– Päällä on housuihin kiinnitettävä pussukka, missä on välivuori ja kaksoisaluminoitu solumuovieriste. Yhteensä tässä on yhdeksän erilaista kerrosta materiaalia, mutta kokonaispaksuus on vain luokkaa 4-5 milliä, Mäntynen esittelee.

69 euroa maksava Prscalsång menee nätisti sisään melkein mihin tahansa pöksyihin. Parhaiten se toimii hieman väljien housujen kanssa, jolloin se pääsee liikkumaan ja tuulettumaan aina kun sen päällä ei istuta.

Pauli Karttunen E-Dream-yrityksestä toi Leville ensiesittelyyn E-Scort -sähköskuutin. Kuva: Janne Pussila

Talven uutuutena markkinoille on tullut myös oululaista osaamista parhaimmillaan sähköisen scootin muodossa.

Pauli Karttunen E-Dream-yrityksestä kertoo, että E-scort sai alkunsa, kun hänen 14-vuotias poikansa Joona heitti isälleen viisi vuotta sitten ajatuksen, että mopon runkoon voisi laittaa telan, minkä jälkeen sillä olisi ”makia cruisalla hangella”.

Joona leikkasi, muotoili ja hitsasi rautaa kasaan. Isän pienellä avustuksella alkoi telamopo hahmottua. Telaksi löytyi isän hyllystä muovinen kuljetusketju ja moottorina oli mopon 2-tahti. Tankiksi laitettiin äidin mehupullo ja telaksi yksi minisuksi.

Vuonna 2020 Joona ja Pauli Karttusella alkoi kyteä ajatus kaupallisesta versiosta, kun he saivat siihen kannustusta.

Tuotekehityksen ja mittavien testien jälkeen ensimmäinen ”Ekkeri” oli koeajossa Luostolla pääsiäisenä 2022. Ensimmäinen tuotantoketjun läpi mennyt kappale valmistui tammikuussa 2023. Ensimmäistä kertaa e-Scort oli julkisesti esittelyssä Levillä marraskuussa ja joitakin kappaleita on jo myytykin.

– Lakiteknisesti tämä on kevyt sähköajoneuvo, mikä tarkoittaa sitä, että huippunopeus saa olla 25 kilometriä tunnissa. Meillä se on rajattu kahteenkymmeneen ihan turvallisuussyistä. Tämä ei tarvitse rekisteröintiä tai ajokorttia, sillä tämä rinnastetaan polkupyörään. Vakuutusta voi jokainen harkita itse, Karttunen kertoo.

E-scort nimetään usein kansan keskuudessa joko sähkömopoksi tai sähköscootiksi, mutta virallisesti se on vain kevyt sähköajoneuvo.

– Sukellusvene tämä ei ole eikä tässä ole siipiä, mutta muuten tämä on sekoitus vähän kaikkea, sillä tässä on pyörän tekniikkaa, moottorikelkkaa ja vähän mopoa, Karttunen kuvailee.

E-Scort on sopii kaikille vuodenajoille, sillä etusuksen voi vaihtaa renkaaseen. Pikaisen testiajon perusteella e-Scort on helppo ajettava lähes kenelle tahansa.

Valmistaja lupaa toimintamatkaksi noin 20 kilometriä. E-Scortin hinta on noin 5700 euroa.

Niilo Böök, Alvar Peuhkuri ja Oona Vakkala esittelevät ylpeinä jo muutaman vuoden markkinoilla olleita kotimaisia Pusu-puusuksia. Levillä esillä oli myös Levi-logolla varustettuja suksia. Kuva: Janne Pussila

Jo kannuksiaan ansainnut suomalainen lumituote Pusu-suksi on kaunis kuin karkki ja tyylikäs kuin kelohonkamökki.

Puuppolan Suksi eli Pusu on laukaalainen suksifirma, joka tekee sukset täysin käsityönä Suomessa.

– Meillä on filosofiana tehdä maailman ympäristöystävällisimmät sukset, jotka ovat myös laskuominaisuuksiltaan kilpailukykyiset, Alvar Peuhkuri kiteyttää.

Firma on ollut pystyssä vuodesta 2016 saakka ja se on kasvanut koko ajan. Viimeiset 3-4 vuoden aikana homma on lähtenyt isommin käyntiin, mikä näkyy myös rinteissä ja offareilla.

Luontoystävällisyys näkyy kaikessa ajattelussa Pusussa. Omaleimainen suksi on ulkonäöltäänkin täysin poikkeuksellinen muuhun tarjontaan nähden.

– Haluttiin luontoystävällisiin suksiin tietenkin luontoystävällinen pintamateriaali, mikä myös näyttäisi siltä. Pinta on aitoa puuviilua, mikä koteloi suksen monikerrosrakenteen. Koska käytämme aitoa puuta, niin jokainen suksi on uniikki, Peuhkuri kertoo esitellessään visakoivulla pinnoitettua suksea.

Kyseessä on luonnollisesti premium-tuote, sillä suksen hinta liikkuu tuhannen euron molemmin puolin.

Suomalaisen Spinnovan kanssa yhteistyössä kehitetyn suksikuidun myötä Pusu pyrkii eliminoimaan lasi- ja hiilikuidun käytön ja siten jatkaa luonnonmateriaalien käytön maksimointia.

– Suksen sisällä oleva olevat lasi- ja hiilikuitutuotteet on korvattu Spinnova-kuidulla, mikä on sataprosenttisesti ekologista, Peuhkuri sanoo.

Puuydinrakenne ei ole vain ympäristöystävällinen vaan myös tehokas, sillä se vaimentaa suksen värinää jopa 50 prosenttia verrattuna lasikuituun, helpottaen suksen hallittavuutta merkittävästi.

Ilmoita asiavirheestä