Ihmiset 

Mitä turistit hankkivat matkamuistoksi? — Myyjät kertovat suosituimmat tuliaiset: ”Lapland on taikasana”

Ihmiset ostavat matkamuistoja samaan tapaan kuin ennenkin. Suosituimmat tuotteet kertovat jotain Lapista ja Suomesta.

Anna-Riitta Kivistön myymälä Shoppi Craft & Design Lapland on erikoistunut suomalaisiin käsitöihin. Kuva: Vera Krok

Leviltä löytyy matkamuistomyymälöitä joka lähtöön. Nopealla laskulla Levin yli kymmenen matkamuistomyymälää tarjoaa niin suomalaista käsityötä, puutuotteita, vaatteita, koruja, joulukoristeita, herkkuja, hilloja kuin taidetta. Mutta mitä matkailijat oikeasti vievät Lapin lomalta kotiin muistoksi?

– Todella monipuolisesti menee kaikkea. Pienistä tuotteista magneetit ja avaimenperät ovat haluttuja ja joulutavaraa menee kaiken aikaa, vaikka joulusesonki on jo ohi. Sukkia ja pipoja menee myös paljon, ja pehmolelut ovat ihan ykköstuotteita, Eine Kangas ja Rauni Rauhala Souvenirs-myymälästä kertovat.

Kikka Mäkinen Wood Jewel -myymälästä on samaa mieltä, että kaikkea menee monipuolisesti ja lisää vielä kuksien sekä muiden puutuotteiden suosion.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Meiltä kaikkiin puu- ja sarvituotteisiin saa myös kaiverruksen ja monet haluaa oman nimen tai vuosiluvun tuotteeseen. Se, että tuotteista saa uniikin, saattaa innostaa myös ostamaan esimerkiksi useamman avaimenperän tuliaisiksi.

Shoppi Craft & Design Lapland -myymälän yrittäjä Anna-Riitta Kivistö kertoo, että suomalainen käsityö kiinnostaa matkailijoita.

– Minun myymälässäni on vain suomalaista ja suurin osa on käsityönä tehtyä, ja se kyllä vetää matkailijoita puoleensa.

Etenkin suomalaiset arvostavat kotimaisuutta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Paljon kysytään kotimaista, ja moni ostaakin, kun tietää tuotteen olevan Suomessa tehty. Usein hinta kuitenkin ratkaisee, sillä kotimaiset tuotteet ovat hieman arvokkaampia, Kangas sanoo.

Hän toteaa, että matkamuisto hankinnoissakin ihmiset ovat yksilöllisiä ja arvostavat eri asioita.

– Toinen haluaa syötävää, toinen vaatetta ja kolmas puukkoja. Lapland ja Levi sanaa halutaan kyllä kaikkialle. Lapland on se taikasana.

Suomalaisen ja ulkomaalaisen turistin ostokäyttäytymisessä on havaittavissa myös eroja.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Suomalaiset ostavat pienissä erissä ja ulkomaalaiset puolestaan ostavat enemmän kerralla, Rauhala kertoo.

– Yksi iso tekijä on se, että ulkomaalainen turisti viettää Suomessa tietyn ajan ja tekee sillä ajalla ostokset. Suomalainen voi löytää saman kaltaisia tuotteita muualta Suomesta tai tilata verkkokaupasta. Suomalaiset ostaa usein myös jotain itselle tai tiettyyn tarpeeseen, Kivistö sanoo.

Levin keskustan alueella matkamuistomyymälöitä on jokaiseen makuun. Kuva: Vera Krok
Ilmoita asiavirheestä