Miksi hakukonemarkkinointi ei toimi? 5 yleistä virhettä

Onnistuneella hakukonemarkkinoinnilla (SEM) on kaksi kivijalkaa: hakukoneoptimointi (SEO) ja hakusanamainonta (SEA).

Hakukonemarkkinoinnin avulla hakukoneiden potentiaali saadaan valjastettua täysimääräisesti, mutta tämä on helpommin sanottu kuin tehty. Miksi niin moni yritys epäonnistuu hakukonemarkkinoinnissa?

1. Hakukonemarkkinoinnilla ei ole selkeää strategiaa

Yksi yleisimmistä syistä hakukonemarkkinoinnin heikkoihin tuloksiin on strategian puute. Tekeminen perustuu yksittäisiin kampanjoihin, artikkeleihin ja muihin erillisiin toimenpiteisiin, jotka eivät huomioi hakukonemarkkinoinnin kokonaisuutta.

Moni yritys ei esimerkiksi ole määritellyt

  • mikä on hakukonemarkkinoinnin liiketoiminnallinen tavoite
  • keitä kaikkia hakukonemarkkinoinnilla tavoitellaan
  • missä ostopolun vaiheessa asiakas on.

Ilman strategiaa ja kokonaiskuvaa hakukonemarkkinointi jää irralliseksi tekemiseksi. Silloin saatetaan mitata klikkejä ja näyttöjä, mutta niiden todellinen vaikutus myyntiin tai liidien laatuun jää epäselväksi.

2. Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta tehdään erillään

Monessa yrityksessä hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta elävät omissa kuplissaan. Tämä johtaa tehottomuuteen, joka olisi helposti vältettävissä.

Kun SEO ja SEA suunnitellaan yhteisesti

  • hakusanamainonnan dataa voidaan hyödyntää hakukoneoptimoidun sisällön tuottamiseksi
  • orgaaninen näkyvyys tukee mainontaa
  • hakusanamainonnan budjettia voidaan kohdentaa tehokkaammin.

3. Avainsana-analyysissa ei huomioida hakutarkoitusta

Avainsana-analyysi ajautuu helposti sivuraiteille.

On houkuttelevaa keskittyä suuren hakumäärän avainsanoihin, sillä niiden avulla voi saada houkuteltua paljon liikennettä sivustolle. Parhaimmat onnistumiset ovat kuitenkin sellaisia, joissa sisältö vastaa käyttäjän hakutarkoitukseen eli intentioon mahdollisimman hyvin.

Mainostaminen tai optimointi väärälle intentiolle voi tuottaa paljon liikennettä mutta yleensä vain vähän konversioita – vaikka hakuvolyymi olisi suurikin. Jos sisältö sen sijaan vastaa intentioon hyvin, tuloksena on laadukasta, hyvin konvertoituvaa liikennettä.

Toimivan hakukonemarkkinoinnin ytimessä on ymmärrys siitä, miksi käyttäjä tekee haun – ei vain siitä, mitä tämä hakee tai kuinka usein.

4. Käyttäjälle tarjotaan väärää sisältöä väärään aikaan

Vaikka hakukonemarkkinointi toisi sivustolle oikean kohderyhmän, tulokset jäävät heikoiksi, jos sisältö ei vastaa käyttäjän ostopolun vaihetta.

Kiinnostus loppuu lyhyeen, mikäli ongelmansa vasta tunnistanut kävijä kohtaa suoran myyntipuheen tai ostovalmis kävijä joutuu lukemaan informaatiohakuun vastaavaa blogia. Hakukonemarkkinointi toimii vain, kun hakusana, sisältö ja toimintakehotus tukevat samaa ostopolun vaihetta.

5. Hakukonemarkkinoinnin tuloksia ei seurata säännöllisesti

Yllättävän usein hakukonemarkkinointia tehdään ilman kunnollista seurantaa.

Oman strategian toimivuutta voi arvioida vain seuraamalla tuloksia säännöllisesti. Google Analyticsin ja Search Consolen avulla näet, miten hakukonemarkkinointi vaikuttaa liikenteeseen, sijoituksiin ja konversioihin. Nämä työkalut auttavat myös havaitsemaan ongelmia riittävän ajoissa.

Hakukonemarkkinoinnin avulla yrityksesi löytyy hakukoneista oikeaan aikaan

Onnistuneen hakukonemarkkinoinnin avulla potentiaaliset asiakkaat löytävät yrityksesi hakukoneista juuri oikeaan aikaan – ja tässä Wuohi Digital voi auttaa.

Me olemme digitoimisto, joka tunnistaa liiketoimintasi pullonkaulat ja tarjoaa niihin markkinoiden tehokkaimmat ratkaisut. Olemme työskennelleet Suomen tunnetuimpien yritysten ja brändien kanssa ja auttaneet niitä saavuttamaan kestävää kasvua hakukoneista.

Tutustu asiantuntija-artikkeleihimme blogissa ja ota yhteyttä. Selvitetään yhdessä, kuinka saisimme yrityksesi näkymään paremmin hakukoneissa!