Paikallisuutiset

Lasi-iglut kiinnostavat ympäri maailmaa – Levin Iglut rakensi Levin suurimman somen

Levin Iglujen toimitusjohtaja Kristiina Kylmälahti on ollut perheyrityksessä alusta saakka. Kuva: Janne Pussila

Revontulet ja Lapin luonto. Siinäpä yhdistelmä, mikä vetää turisteja pohjoiseen koko ajan enemmän. Kun tätä jopa taianomaista näkymää pääsee vielä ihastelemaan lasi-iglusta lämpimän peiton alta, on menestysreseptille oivat lähtöasetelmat.

Levin Iglut – Golden Crown sai alkunsa, kun Tauno Mäkelä näki Utsuvaaralta avautuvassa maisemassa jotain, minkä hän halusi jakaa myös muille.

Yrittäjänä hän näki siinä luonnollisesti myös taloudellisen mahdollisuuden.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Alusta saakka mukana ollut Tauno Mäkelän tytär Kristiina Kylmälahti muistelee, että alku ei ollut helppo.

– Haimme tukea, mutta konsultit laskivat, ettei tällaiselle liiketoiminnalle ole mahdollisuuksia. Isällä oli kuitenkin niin vahva usko paikan kauneuteen ja potentiaaliin sekä lasisiin rakennuksiin, että yritys sai alkunsa omin voimin.

Levin Iglut rakennutti Utsuvaaralle vuonna 2008 neljä lasi-iglua ja Revontulitalon. Suomessa oli ennen tätä vain yksi iglukylä.

– Kolme ensimmäistä vuotta olivat tosi hiljaisia, mutta meillä oli kuitenkin sellainen tunne, että ne ketkä kävivät täällä olivat tosi ihastuneita, kun majoitus oli niin erilaista. Näimme edelleen mahdollisuuksia, kunhan vain saisimme enemmän ihmisiä käymään, Kylmälahti kertoo.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Lopulta matkanjärjestäjät ottivat tuotteen myyntiin ja toivoivat lisää myytävää. Ratkaisevana tekijä nousuun oli, kun igluja rakennettiin lisää.

– Lähdimme laajentamaan, mikä teki toiminnasta myös taloudellisesti kannattavaa, Kylmälahti sanoo.

Levin Igluilla on Utsuvaaralla 27 lasi-iglua. Kuva: Janne Pussila

Nyt lasi-igluja on 27 ja varauskirjat täyttyvät vauhdilla. Palveluja täydentää kodanmallinen ja teemanmukainen isoja lasiseiniä hyödyntävä ravintola Utsu, missä tarjotaan lounasta ja illallista.

– Olemme laajentaneet ja kasvattaneet kylää maltillisesti kysynnän kasvaessa, Kylmälahti kuvailee.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Pienestä ponnistanut yritys on kerännyt lukuisia huomionosoituksia ja meriittejä, joista eräs suurimman näkyvyyden saanut on varmasti se, kun CNN luokitteli Levin Iglut maailman parhaaksi revontulihotelliksi.

Kylmälahti kertoo menestyksen salaisuudeksi inhimillisiä tekijöitä ja luontoarvoja.

– Koko henkilökuntamme tekee tätä työtä suurella sydämellä. Sillä on suuri merkitys, kun pienessä yrityksessä tehdään asioita intohimolla. Tärkeitä tekijöitä ovat myös kohteemme kaunis sijainti korkealla tunturissa ja asiakkaiden henkilökohtainen palvelu, minkä suhteellisen pieni kokomme mahdollistaa.

Levin Iglut on ollut alusta saakka perheyritys.

– Meillä on useita sukupolvia tekemässä tätä. Isä on edelleen hyvin kiinnostunut seuraamaan myyntejä ja on muutenkin mukana. Myös sisareni ovat aina valmiina auttamaan. Joku lapsenlapsista on myös käytännössä joka talvi sesonkityöntekijänä. Lisäksi vanhin poikani hoitaa sosiaalista mediaa, Kylmälahti kertoo.

Kun toisilleen läheiset ihmiset tekevät myös töitä yhdessä, on siihen löydettävä juuri oikeat toimintatavat.

– Vuosien mittaan kokonaisuus on löytänyt hyvin uomansa. Aluksi oli enemmän miettimistä kuka tekee mitäkin, mutta tässä vaiheessa, kun on jo 15 vuotta tehty, niin kaikki menee sujuvasti, jopa paremmin kuin voisi kuvitellakaan, Kylmälahti sanoo.

Lapin matkailu on tällä hetkellä yleisestikin ottaen kovassa nosteessa, mikä näkyy yksittäisten yritysten lisäksi myös yleisessä ilmapiirissä alalla.

– Meneillään on hyvä kausi, kuten varmaan kaikilla Lapissa. Olemme ylittämässä kysynnässä jo koronaa edeltävää kysyntää. Tuntuu, että Lappiin on paljon tulijoita, ja nämä erikoismajoituskohteet kuuluvat siihen, mitä he haluavat Lapissa kokea, Kylmälahti sanoo.

Levin Iglujen asiakkaista 95 prosenttia saapuu ulkomailta. Asiakaskuntaa tulee käytännössä ympäri maailmaa.

– Vähissä ovat ne paikat, mistä asiakkaita ei olisi käynyt. Olemme tarkoituksella ottaneet matkanjärjestäjiä eri puolilta maailmaa. Eurooppalaisia on nyt paljon. Joulukuussa kävi amerikkalaisia ja australialaisia. Myös aasialaiset ovat palanneet vahvasti tälle kaudelle.

Hyvin siis menee, eikä näköpiirissä ole mitään syytä miksei näin myös jatkuisi.

– Ihmiset hakevat aina vain enemmän luontokohteita ja antavat arvoa elämyksille. Näen tulevaisuuden valoisana, Kylmälahti sanoo.

Iglu-kylässä on myös kaikille avoin ravintola. Kuva: Janne Pussila

Levin suurin some

Levin Iglut on myös merkittävä media 270 000 seuraajan Instagram-tilillään. Yritys on valtavalla seuraajamäärällään Levin suurin sosiaalisen median toimija. Itse asiassa koko Suomesta ei löydy hotellia, jolla olisi enemmän seuraajia.

Toimitusjohtaja Kristiina Kylmälahti kertoo, että Levin Igluista rakennettiin Levin suurin sosiaalisen median toimija hyödyntämällä sosiaalisen median vaikuttajia, jotka ovat edelleen enemmän kuin kiinnostuneita lasi-igluista.

– Kaikki lähti liikkeelle hyvistä yhteistyökuvioista, kun meillä kävi jo alussa sosiaalisen median vaikuttajia, jotka olivat taitavia kuvaajia ja saivat paljon näkyvyyttä. Pyyntöjä tulee nykyään päivittäin, mutta katsomme aika tarkasti, että onko heidän kuvamaailmansa ja kohdeyleisönsä meidän näköistä, Kylmälahti kertoo.

Levin Iglut tuottaa someen myös itse materiaalia. Yrityksen somesta vastaa Kristiina Kylmälahden poika Aleksi Kylmälahti.

Tämän mittaluokan somenäkyvyyden arvoa on vaikea mitata rahassa, mutta joka tapauksessa se on enemmän kuin merkittävää.

– Esimerkiksi joulun aikaan meidän somessa oli 1,9 miljoonaa kävijää. Tämä on valtava etu ja ehdottomasti meidän tärkein markkinointivälineemme. Ei pienellä yrityksellä olisi muuten mahdollista saada tällaista näkyvyyttä, Kristiina Kylmälahti sanoo.

Kylmälahti antaa pyydettäessä vinkkinä muille somen kasvattamisesta kiinnostuneille yrittäjille kohderyhmäajattelun merkityksen.

– Varmaan kaikki alan yritykset saavat yhteistyöpyyntöjä. Kannattaa tutustua materiaaliin ja valita sellaisia toimijoita, jotka tuottavat korkealaatuista kuvaa. Sosiaalisen median vaikuttajien tuottama laadukas materiaali voi lähteä kiertämään todella isoilla sivustoilla. Hyvällä kuvalla on suurempi merkitys kuin seuraajamäärällä. Lisäksi vaikka jollakin olisi miljoona seuraajaa, mutta asiakaskunta ei vastaa meidän asiakaskuntaamme esimerkiksi ikärakenteeltaan, niin yhteistyöstä ei ole meille suurta hyötyä.

Ilmoita asiavirheestä