Hyvinvointi

Sähköistetty hauskanpitolaite – Testasimme E-fatbiken Levin ympärysreitillä

Utsuvaaran rinteiltä avautuu hienot näkymät Levin talvipyöräilyreitiltä. Kuva: Janne Pussila

Sähköavusteinen fatbike on täydellinen ase lumiseen talveen. Tietenkin akku tuo mukanaan merkittävästi painoa lisää, mikä tuntuu ajomukavuudessa varsinkin alamäessä, mistä myöhemmin lisää, sillä LeviNYTin testiryhmä kävi koeajamassa E-fatbiken Levin ympärysreitillä. Toki akku helpottaa eloa merkittävästi ylämäissä.

Oikeasti fatbike ei ole niin lihava kuin nimi tai maine antaa ymmärtää. Sillä on vain isot luut, tai tässä tapauksessa leveät renkaat ja sähköavustuksen vuoksi vähän enemmän elopainoa. Jotkut tykkäävät muutenkin vähän muhkummasta ihan kesät-talvet, joten fatbike sähköllä tai ilman on täysin validi laite myös ympärivuotiseen käyttöön.

Leveisiin renkaisiin voi jättää hyvin matalat rengaspaineet, mikä vaimentaa kivien ja juurakkojen iskuja lumettomana aikana. Leveä rengas toimii loistavasti myös esimerkiksi hiekalla tai mudassa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Talvella matalat rengaspaineet lisäävät pitoa, joten nastarenkaat ovat fatbikessä käytännössä tarpeettomat.

Utsuvaaralta alas:

Video: Janne Pussila

Levin ympärysreitti ei ole täysi ympyrä, sillä tunturin kokonaan kiertääkseen täytyy ajaa myös pyöräteitä. Eturinteiltä Draivin kautta Southille saakka ylettyvä talvipyöräilyreitti tarjoaa kuitenkin jokaiselle jotakin. Toinen reittivaihtoehto löytyy Kätkän tuntumasta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

LeviNYTin yhden miehen testiryhmä aloitti retken Zero Pointin vuokraamosta, mistä tarjottiin testiin Rockmachinen Avalanche sähköfatbike.

Noin 25 kiloa painavan leveärenkaisen pyörän alamäkiominaisuudet muistuttavat lähinnä panssarivaunua, joten mutkat saattavat mennä pitkiksi tai pito päättyä, mutta onneksi reitti on pehmustettu lumella molemmin puolin, joten pikku muksahdus on vain hauska lisä toisin kuin kovalla maalla, jolloin jokainen kaatuminen on varsinkin jo nuoruusvuotensa ohittaneille kuskeille potentiaalinen riski pahimmillaan koko harrastuksen päättymiseen. Toki jokainen kellahdus tuo mukanaan kokemusta. Sähköfatbikellakin oppii ajamaan ajan myötä.

Myös ylämäet vaativat opettelua, sillä Utsuvaaran jyrkissä nousuissa vanhan kansan luomumies joutui useasti varsin tuttuksi tulleisiin talutus- ja työntöhommiin, kun täydet sähköavustukset ja pienin vaihde -kombo toi mukanaan vain sutia vetävän takarenkaan. Sähköfätbikella ajaminen on herkkä ja täysin oma pyöräilylajinsa, minkä opettelu vienee ikuisuuden, jos riittääkään.

Levin talvipolut alkavat olla mukavan kovat, joten raskaampikin kalusto pysyy mainiosti pinnalla. Sähköavustus auttaa merkittävällä tavalla ylämäessä ja tasaisellakin polkeminen on helppoa ja mukavaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Sähköpyörien 25 kilometrin tuntivauhtirajoitus tulee helposti vastaan tasaisella tai loivassa alamäessä, jolloin sähköavustus lakkaa toimimasta ja vauhdin kiihdyttäminen käy työlääksi. Toisaalta Levin talvipyöräilyreitit ovat kahdensuuntaisia ja liikkeellä on monen tasoisia ajajia aivan aloittelijoista alkaen, joten yleisrajoitus on tälle reitille passeli. Lisäksi reitti on myös kävelijöiden käytössä, joten vauhtihurjasteluun ei ole syytäkään lähteä.

Testireitti kulki Eturinteen vierestä alkavaa reittiä Draiville, minkä jälkeen vuorossa oli makea maisemapätkä golfkentälle ajetulla rinkulalla Ounasjoelle saakka.

Ounasjoen rinkulalle on ajettu reitti latukoneella, joten vaikka aluksi vähän hirvittääkin ajella latupohjaa, niin se on tällä pätkällä täysin sallittua, sillä kyseessä ei ole virallinen hiihtolatu. Kuva: Janne Pussila

Ounasjoen parin kilometrin mittaisen maisemarinkulan jälkeen vuorossa oli nousu Utsuvaaralle, missä oli myös tämän retken kääntöpaikka. Lenkura oli yhteensä noin 15 kilometrin ja ihmettelyineen noin puolentoista tunnin mittainen. Nousua ja laskua tuli noin 300 metriä suuntaansa. Akku olisi riittänyt helposti vaikka toiseen samanmoiseen lenkkiin.

Vaikka kyseessä on sähköavusteinen pyörä, niin se ei ole mopedi. Sähköpyöräily varsinkin talvella käy myös loistavasta matalasykkeisestä kuntoilusta, mikä parantaa peruskuntoa ja polttaa hyvin kaloreita.

Tärkein pointti on kuitenkin siinä, että talvipoluilla pyöräily on aivan valtavan mukavaa. Myös maisemat tekevät tietenkin oman osansa mahtavan retken kokonaisuudessa.

Sähköfatbikeä voi huoleti suositella lähes kenelle tahansa taitotasoon katsomatta. Pyörän tekniikka tulee nopeasti tutuksi ja ajotaidot karttuvat matkan varrella.

Talvella on usein myös pakkasta, jolloin sähköavusteiset pyörät joutuvat koetukselle. Ympäri vuoden pyöriä vuokraavassa Zero Pointissa pakkasrajaksi on asetettu -20 astetta, jolloin sähköpyöriä ei enää vuokrata eikä suositella käytettäväksi.

Tällä kertaa pakkanen jäi niukin naukin rajan lämpimämmälle puolelle eikä pyörän tai akun keston toiminnassa vaikuttanut olevan mitään häikkää.

Toki vilpoinen pakkaspäivä asetti vaatimuksia pukeutumiselle. Talvisaappaat, kunnon kinttaat ja ihan toppatakki olivat täysin oikea varustus. Kokonaisuuden kruunasi aina ihanat toppashortsit. Koska pyöräillessä viima käy helposti pistäväksi päänuppiin, oli tällä kertaa testissä yhdistelmä laskettelukypärä- ja lasit, mikä osoittautui voittavaksi valinnaksi.

Talvipyöräilyreitit

Pari vaihtoehtoa

Levin Eturinteiden puoleinen pyöräilyreitti lähtee Lastenmaan läheisyydestä. Kätkätunturin ja Immeljärven suuntaiset reitit alkavat Levin Matkailu Oy:n (Myllyjoentie 2) sekä Kinos Safarit Oy:n kohdilta (Myllyjoentie 1).

Lisäksi reiteille pääsee South Pointilta (Tievantie 2) ja rinneravintola Draivilta (Golfväylä 9). Näillä lähtöpisteillä on parkkipaikat.

Levin sähköiset reittikartat

Pyörä jää herkästi hetkeksi parkkiin, kun näkymät pysäyttävät. Kuva: Janne Pussila

Ennakkoluuloja ja vastakkainasettelua on edelleen

Jarkko Kantola Zero Pointin vuokraamosta ajelee itsekin myös talvisin niin luomulla kuin sähkölläkin. Kantolan mukaan sähköavusteisuus ei tarkoita passiivista kyydissä istuskelua vaan rasituksen tason voi säätää itse ihan nappia painamalla. Ihan ilmaiseksi ei pääse edes täydellä avustuksella.

– Kun laittaa avustusta pienemmällä, niin se on lähes kuin ajaisi tavallisella maastopyörällä ja hiki tulee varmasti. Jos haluaa kevyempää rasitusta, niin avustusta vain suuremmalle.

Sähköavusteisten pyörien kehitys on ollut nopeaa ja suosio vain kasvaa.

– Kysyntä on kasvanut ja varsinkin kesäpyöräilyssä sähköavustus on ollut selkeä trendi viimeisen viiden vuoden ajan.

Vaikka kehitys kehittyy ja uutuuksiin on jo totuttu, niin yhä edelleen löytyy pientä vastakkainasettelua luomun ja sähkön välillä.

– Kyllähän joillain aktiivisilla pyöräilyn harrastajilla on edelleen ennakkoluuloja sähköpyöriä kohtaan, mutta oikeastaan kaikki jotka ovat kokeilleet ovat olleet sitä mieltä, että se on siistiä ja sähköavustus antaa lisäarvoa harrastukseen. Nämä lajit eivät sulje toisiaan pois, Kantola sanoo.

Ilmoita asiavirheestä