Autohuolto Aakenuksen yrittäjä Mikko Kuosmanen tietää, millaisia ongelmia talvi voi tuoda tullessaan autoilijoille. Yrityksellä on toimipisteet sekä Kittilässä että Levillä.

Näin autosi selviää talvesta ilman ongelmia – Autohuolto Aakenuksen yrittäjä Mikko Kuosmanen kertoo, miten varautua pakkaskeleihin

Mikko Kuosmanen Autohuolto Aakenuksesta kertoo vinkit huolettomiin pakkasaamuihin. Riittävä moottorin esilämmitys on yksi tärkeimmistä toimenpiteistä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

1. Moottorin esilämmitys säästää rahaa ja autoa. Moottorin esilämmitys on tärkein yksittäinen toimenpide talviautoilussa. Kun lämpötila laskee alle +4 asteen, esilämmitys vähentää moottorin kulumista ja lyhentää kylmäkäynnistysaikaa.

Erityisen kylmillä keleillä, yli 20 pakkasasteessa, moottoria olisi hyvä esilämmittää jopa kolmesta neljään tuntia.

Kuosmanen muistuttaa, että esilämmitys ei lämmitä mitään muuta kuin moottoria.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Vielä ennen liikkeellelähtöä kannattaa auton antaa käydä viitisen minuuttia, jotta myös moottoriöljy sekä vaihteiston ja voimansiirron osat ehtivät lämmetä. Jos lähtee heti ajamaan, ne saattavat vaurioitua, hän sanoo.

2. Tunne autosi. Kaikki moottorin esilämmittimet eivät ole yhtä tehokkaita. Joissakin ajoneuvoissa lämmitin voi olla teholtaan vain 280 wattia, mikä ei riitä kunnolliseen esilämmitykseen kovalla pakkasella.

– Se on ylläpitolämmitin, joka ei ole riittävä todella kylmille keleille. Jos sellaisella lämmittää autoa muutaman tunnin 25 asteen pakkasessa, lopputulos on yhtä tyhjän kanssa, Kuosmanen sanoo.

Autoilijan tuleekin tarkistaa, millainen lämmitin omassa autossa on. Mikäli sen teho ei riitä, markkinoilta löytyy sekä verkkovirralla toimivia että polttoainekäyttöisiä lisälämmittimiä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

3. Lisälämmittimen mukavuus voi tyhjentää akun. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin on monessa autossa arjen helpottaja. Se lämmittää moottorin lisäksi myös auton sisätilaa – mutta samalla kuluttaa auton akkua.

– Jos ajaa vain lyhyitä matkoja, lisälämmitin voi syödä akun tyhjäksi. Lopputuloksena on lämmin auto, joka ei enää käynnisty, Kuosmanen varoittaa.

Hän suosittelee akun ylläpitolaturia, joka lataa akkua samalla, kun auto on roikassa.

– Polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä varustetussa autossa, millä ajetaan vain lyhyttä matkaa, akun käyttöikä on todella lyhyt. Ulkoisella akkulaturilla käyttöiän voi jopa tuplata.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

4. Viimasuoja suojaa sekä moottoria että kuskia. Viimasuoja eli keulapeite on pieni mutta tehokas lisä talviautoilijalle. Se estää kylmän ilman pääsyn moottoritilaan ja auttaa moottoria pysymään lämpimänä ajon aikana.

– Nykyautot kuluttavat vähän polttoainetta, ja siksi myös moottori tuottaa vähemmän lämpöä. Viimasuoja auttaa pitämään sekä moottorin että sisätilat lämpimämpänä, Kuosmanen toteaa.

Viimasuojia saa merkkikohtaisina varaosaliikkeistä, ja ne on suunniteltu niin, etteivät ne häiritse autojen sensoreita. Peittämisessä kannattaa kuitenkin noudattaa valmistajan ohjeita.

5. Tarkista myös nesteet. Pakkasenkestävä pissapojanneste on vaihdettava ajoissa, ja sitä pitää myös käyttää, jotta vanha neste poistuu suuttimista. Samoin moottorin jäähdytysnesteen pakkaskestävyys kannattaa tarkistaa.

Vanhemmissa ajoneuvoissa polttoaineen laadullakin on väliä. Esimerkiksi 20 vuotta vanhoihin autoihin ei suositella 95-bensiiniä, koska bensiinin laatu ei ole enää samanlaista kuin silloin, kun auto valmistettiin. Tämä johtuu bensiiniin lisättävästä etanolista.

– Viime talvenakin oli sellaisia tapauksia, että auto starttasi, mutta ei lähtenyt käyntiin. Oli niin kylmä, että 95-bensa ei syttynyt. 98-bensa toimii kylmässä paremmin ja pienentää myös kulutusta, Kuosmanen sanoo.

Ilmoita asiavirheestä