SEO-asiantuntijan 5 tärkeintä SEO-vinkkiä pienyrityksille
Hakukoneoptimointi eli SEO, on monelle yrittäjälle tuttu termi, mutta sen käytännön toteutus saattaa tuntua monimutkaiselta ja aikaa vievältä. SEOn tarkoituksena on parantaa verkkosivuston näkyvyyttä hakukoneissa. Hakukoneoptimoinnin avulla voit rakentaa yrityksesi uskottavuutta ja luottamusta sekä tavoittaa asiakkaat juuri silloin, kun he etsivät aktiivisesti tarjoamiasi palveluja tai tuotteita.
SEO on paljon muutakin kuin yksittäisiä toimenpiteitä – se on laaja ja kokonaisvaltainen prosessi, joka huomioi sivuston historian, yrityksen tarpeet ja liiketoimintatavoitteet. Tästä huolimatta on monia asioita, joita yrittäjä voi toteuttaa myös itse parantaakseen näkyvyyttään.
Tässä artikkelissa jaan viisi keskeistä vinkkiä, joiden avulla pääset hakukoneoptimoinnissa alkuun ja voit parantaa yrityksesi näkyvyyttä verkossa. Näiden vinkkien avulla teet yrityksestäsi helpommin löydettävän ilman suuria budjetteja tai monimutkaista teknistä osaamista.
1. Tunnista tärkeimmät avainsanasi
Hakukoneoptimoinnin perusta on oikeiden avainsanojen tunnistaminen.
Selvitä ensin, mitä hakusanoja asiakkaasi todella käyttävät etsiessään tarjoamiasi tuotteita tai palveluita. Hakukoneoptimointia ei kannata aloittaa ilman tarkkaa käsitystä siitä, mihin avainsanoihin on kannattavaa panostaa. Ensimmäinen askel onkin kartoittaa ne termit ja hakulausekkeet, joita potentiaaliset asiakkaat Googlessa käyttävät – tämä luo perustan kaikelle myöhemmälle optimointityölle.
Kun tiedämme, mitä avainsanoja kohderyhmäsi käyttää, seuraava vaihe on analysoida näiden hakusanojen hakumäärät, hakuintentio (eli käyttäjän tarkoitus haun takana) ja kilpailun taso – ja näiden perusteella valitset avainsanat, joilla tavoitella näkyvyyttä sivustollesi.
Yllä kuvattu vaihe on tärkeä, ja yleensä on kannattavinta valita avainsanoja, joilla on sopivasti hakuja, mutta ei liikaa. Miksi näin? No, vaikka sivustosi pääsisi Googlen kärkisijoille tietyllä avainsanalla, siitä ei ole hyötyä, jos kyseisellä hakusanalla ei tehdä lainkaan hakuja – silloin liikennettä sivustollesi ei synny, eikä hakukoneoptimointi tue liiketoimintatavoitteitasi. Toisaalta toisessa ääripäässä, hyvin yleiset hakusanat (joita haetaan satoja tai tuhansia kertoja kuussa) saattavat olla niin kilpailtuja, ettei niillä kannata heti alkuun ensimmäiseksi edes lähteä kilpailemaan – etenkään, jos oman sivustosi auktoriteetti ei siihen vielä riitä.
Siksi avainsanatutkimus on keskeisessä roolissa, sen avulla voit valita juuri ne avainsanat, jotka ovat liiketoimintasi kannalta kaikkein kannattavimpia, ja joiden avulla potentiaaliset asiakkaat löytävät todennäköisimmin juuri sinun yrityksesi hakutuloksista.
Jos et ole aiemmin tehnyt avainsanatutkimusta, löydät täältä selkeän askel-askeleelta -oppaan avainsanatutkimuksen toteutukseen.
Kun tiedät, mitä hakusanoja asiakkaasi käyttävät, eli mitä asiakkaasi etsivät ja tarvitsevat, voit rakentaa sisältösi vastaamaan juuri heidän tarpeitaan, parantaen samalla hakukonenäkyvyyttäsi.
2. Käytä avainsanoja strategisesti
Kun olet tunnistanut yrityksellesi tärkeimmät avainsanat, seuraava askel on hyödyntää niitä tehokkaasti oikeissa paikoissa sivustollasi.
Sen sijaan, että käsittelisit yrityksesi palveluita tai tuotteita yleisellä tasolla läpi koko sivuston ja toistaisit samoja tärkeitä avainsanojasi kaikilla mahdollisilla sivuilla, pyri rakentamaan sisältö siten, että jokainen yksittäinen sivu keskittyy vain yhteen selkeään aiheeseen. Jokaiselle sivulle on siis hyvä valita vain yksi, uniikki pääavainsana ja sen tueksi muutama aiheeseen liittyvä toissijainen avainsana. Muuten Google ei välttämättä tiedä, mitä sivua sen tulisi hakutuloksiin nostaa, jos moni sivu on optimoitu samoille avainsanoille.
Avainsanojen pelkkä listaus ei riitä – avainsanat tulee sijoittaa strategisesti tärkeimpiin elementteihin, kuten otsikoihin, leipätekstiin ja metatietoihin.
Tärkeimpiä paikkoja avainsanoille ovat:
– Sivun pääotsikko (H1): Pääotsikko kertoo hakukoneille ja kävijöille, mitä aihetta sivu käsittelee. Sisällytä pääavainsana otsikkoon luontevasti ja selkeästi.
– Alaotsikot (H2, H3): Hyödynnä avainsanoja alaotsikoissa käyttämällä pääavainsanaa kertaalleen ja lisäämällä tarvittaessa toissijaisia avainsanoja. Alaotsikot ja lyhyet kappaleet tekevät sisällöstä helpommin luettavaa myös käyttäjille.
– Leipäteksti: Sisällytä avainsanoja tekstiin luonnollisesti, lisää erityisesti pääavainsana ensimmäisen tekstikappaleen alkupuolelle. Varo kuitenkin ylioptimoimasta sisältöä luonnottomaksi avainsanoillasi – keskity ensisijaisesti tarjoamaan arvoa ja hyötyä käyttäjille (ylioptimointi vaikuttaa negatiivisesti hakukonesijoituksiin).
– URL-osoite: Sisällytä pääavainsana URL-osoitteeseen ja varmista, että URL-osoitteet ovat mahdollisimman selkeitä ja kuvaavia.
Muista, että avainsanojen käyttö on tasapainoilua. Vaikka niiden strateginen sijoittelu on tärkeää, tekstisisällöt kirjoitetaan aina ensisijaisesti ihmiselle, ei hakukoneelle – aidosti laadukas ja arvoa tarjoava sisältö parantaa sijoituksiasi hakukoneissa.
3. Määritä sivuille meta title ja meta description
Metatiedot – eli meta title (metaotsikko) ja meta description (metakuvaus) – ovat hakutuloksissa näkyvä otsikko ja lyhyt kuvausteksti, jotka kertovat sivun sisällöstä. Kirjoita jokaiselle sivulle uniikit ja houkuttelevat metatiedot, jotka erottuvat hakutuloksissa ja herättävät käyttäjän mielenkiinnon.
Meta title on yksi tärkeimmistä elementeistä, sillä se kertoo sekä hakukoneille että käyttäjille mistä sivulla on kyse. Luo otsikko, joka on sekä kuvaava että erottuva, ja sisällytä pääavainsana otsikkoon (mielellään mahdollisimman alkuun). Palveletko tietyllä paikkakunnalla tai alueella? Tuo sekin esiin meta titlessä!
Meta description puolestaan tarjoaa lyhyen yhteenvedon sivun sisällöstä. Kirjoita kuvaus ytimekkäästi ja informatiivisesti. Lisää pääavainsana mukaan, jos se onnistuu luontevasti. Kuvaukseen on hyvä lisätä myös CTA-kehote mukaan, kuten ”Tutustu lisää” tai ”Varaa aika”, joka houkuttelee hakukoneen käyttäjän klikkaamaan linkkiä.
Muista, että metatiedot ovat kuin jokaisen sivun "käyntikortti" hakukoneissa, joita asiakas vertailee, ennen kuin hän päättää, mitä linkkiä hän klikkaa. Hyvin laaditut ja uniikit metatiedot parantavat klikkausprosenttia, mikä tuo sivustollesi enemmän potentiaalisia asiakkaita ja vahvistaa verkkonäkyvyyttä.
4. Muista optimoida kuvat
Kuvatiedostojen koko vaikuttaa suoraan sivuston latausnopeuteen.
Suuret kuvatiedostot hidastavat sivustoa merkittävästi, mikä heikentää käyttäjäkokemusta ja hakukonenäkyvyyttä. Optimoimalla kuvat ja niiden alt-tekstit voit parantaa sivustosi latausnopeutta, hakukonenäkyvyyttä ja saavutettavuutta.
Vinkkejä kuvien optimointiin:
– Muokkaa kuvan fyysinen koko sopivaksi ennen sen lataamista sivustolle.
– Hyödynnä nykyaikaista WebP -tiedostomuotoa. WebP tarjoaa erinomaisen laadun pienemmällä tiedostokoolla (verrattuna esimerkiksi JPG- tai PNG-muotoon).
– Nimeä kuvatiedostot selkeästi ja kuvaavasti, ja lisää tiedostonimeen tarvittaessa keskeisiä avainsanoja.
– Tarvittaessa kuvatiedoston voi myös kompressoida helposti (netistä löytyy tähän ilmaisia työkaluja, kuten esimerkiksi Compressor.io).
Optimoidun kuvan tiedostokoko kannattaa pitää alle 200 kilotavussa aina, kun se on mahdollista. Muista kuitenkin aina tarkastaa, että kuvan laatu pysyy hyvänä.
Alt-tekstit (alternative text) ovat kuvien tekstivastineita, jotka kertovat hakukoneille ja ruudunlukijoille, mitä kuvassa näkyy. Alt-tekstit parantavat sivuston saavutettavuutta käyttäjille, jotka eivät voi nähdä kuvia, ja lisäksi auttavat hakukoneita indeksoimaan kuvat paremmin.
Pidä alt-tekstit ytimekkäinä, yksi tai kaksi lausetta riittää, Alt-tekstin tulee olla tiivis ja informatiivinen.
5. Luo laadukasta ja hyödyllistä sisältöä - hyödynnä yritysblogia
Olen keskustellut vuosien varrella monien yrittäjien kanssa, ja yllättävän moni näkee blogin edelleen vain tiedotuskanavana tai yleisenä paikkana jakaa yrityksen kuulumisia. Tämä käsitys kuitenkin aliarvioi blogin valtavan potentiaalin liiketoiminnan tukena.
Blogia ei myöskään ole pakko kutsua ”blogiksi” – sen voi nimetä halutessaan monella eri tavalla, kuten ”Tietopankiksi”, ”Vinkkinurkaksi”, ”Ajankohtaista” tai ”Hyödyllistä lisätietoa” -osioksi.
Blogi voi olla yksi yrityksen tärkeimmistä työkaluista hakukonenäkyvyyden kasvattamiseen ja asiantuntijuuden rakentamiseen. Hyvin suunnitellut blogikirjoitukset mahdollistavat laajan avainsanojen käytön, ajankohtaisten aiheiden käsittelyn ja asiakkaiden yleisimpiin kysymyksiin vastaamisen – kaikki nämä elementit parantavat sivuston löydettävyyttä hakutuloksissa. Blogissa voit käyttää hyväksesi laajemmin myös eri long tail -avainsanoja, jotka eivät ehkä sovi pääsivuille, mutta joilla on hakupotentiaalia.
Säännöllinen artikkelien julkaisu vahvistaa yrityksen asemaa asiantuntijana, sillä asiakkaat hakeutuvat mielellään luotettavan ja tietorikkaan sisällön pariin.
Blogi on tehokas työkalu erityisesti myös ostopolun alkuvaiheessa, kun potentiaaliset asiakkaat etsivät tietoa ja ratkaisuja tarpeisiinsa. Hyvin suunniteltu blogisisältö voi houkutella heidät tutustumaan yritykseen ja sen asiantuntemukseen jo hyvissä ajoin ennen ostopäätöstä.
Laadukkaat ja hyvin rakennetut artikkelit tarjoavat hyödyllistä ja informatiivista sisältöä, joka vastaa asiakkaiden kysymyksiin, inspiroi ja rakentaa luottamusta – askeleita, jotka ohjaavat heitä kohti ostoa.
Tästä syystä yrityksen kannattaa nähdä blogi ennen kaikkea strategisena markkinointityökaluna pelkän ”bloggaamisen” sijaan. Hyvin suunniteltuna ja toteutettuna blogi voi tukea liiketoimintaa monin eri tavoin: houkutella uusia asiakkaita, parantaa hakukonenäkyvyyttä ja vahvistaa yrityksen asiantuntijaprofiilia.
Pidä huolta jatkuvasta seurannasta ja kehittämisestä
Hakukoneoptimointi ei ole kertaluontoinen toimenpide, se on jatkuva prosessi, jossa sivustoa kehitetään ja optimoidaan tulosten perusteella.
Muista seurata sivuston suorituskykyä ja analysoida, mitkä toimenpiteet tuottavat tuloksia ja mitkä kaipaavat parannusta. Näin voit jatkuvasti kehittää sivustosi hakukonenäkyvyyttä ja varmistaa, että se tuo oikeaa arvoa yrityksellesi.
Hyödynnä tulosten seuraamiseen esimerkiksi ilmaisia työkaluja, kuten Google Analyticsia ja Google Search Consolea. Google Analytics antaa yksityiskohtaista tietoa sivuston kävijämääristä, suosituimmista sivuista ja konversioista. Google Search Console auttaa sinua ymmärtämään, miten sivusi menestyvät Googlen hakutuloksissa ja miten esimerkiksi käyttäjät löytävät tiensä verkkosivustollesi.
SEOn supervoima on pitkäaikaiset tulokset
Hyvin löytyvät ja orgaanisesti myyntiä tuottavat kotisivut ovat erityisesti PK-yrityksille kuin hyödyntämätön luonnonvara, johon harva vielä aidosti panostaa. Vaikka hakukoneoptimointi vaatii kärsivällisyyttä ja jatkuvaa kehittämistä, sen avulla on mahdollista saavuttaa pitkäaikaisia tuloksia, se tuo hyötyä kuukaudesta ja vuodesta toiseen.
Se rakentaa vahvaa pohjaa, tuo turvaa sekä ennustettavuutta myyntiin ja markkinointiin.
Mitä enemmän SEO-työhön panostetaan, sitä parempia ja kestävämpiä tuloksia voidaan saavuttaa. Kilpailluilla aloilla tarvitaan usein myös laajempaa ja monipuolisempaa SEO-strategiaa, jotta sivusto voi erottua ja saavuttaa näkyvyyttä hakutuloksissa.
Jos kaipaat apua hakukoneoptimoinnissa tai verkkosivujesi kehittämisessä, minuun voi aina ottaa yhteyttä!
Nykypäivänä asiakkaat etsivät tietoa jatkuvasti verkosta ja tekevät ostopäätöksiä usein vain muutamassa sekunnissa. Varmista siis, että yrityksesi on helposti löydettävissä juuri silloin, kun potentiaaliset asiakkaat kaipaavat ratkaisuasi – ole läsnä oikealla hetkellä ja tue asiakkaan päätöksentekoa sekä ostopolkua.
Hakukoneoptimointi on yritykselle aina kannattava investointi, jos tavoitteena on kestävä kasvu, kustannustehokas asiakashankinta, vahvempi kilpailuasema verkossa ja brändin tunnettuuden kasvattaminen.
Toivottavasti sait tästä artikkelista uusia ajatuksia ja ideoita hakukonenäkyvyytesi kehittämiseen!
Kirjoittaja:
Krista Hakala
SEO-asiantuntija ja yrittäjä, Meio Oy