Paikallisuutiset

Poliisi toivoo järkeä ja malttia pääsiäisen moottorikelkkailuun – “Välinpitämättömyyttä on”

Maastoliikenteen valvonta kuuluu moottorikelkkapoliisien tehtäviin. Kuva: Janne Pussila

Poliisin mukaan iso osa kelkkailijoiden liikennerikkomuksista johtuu välinpitämättömyydestä. Kelkkasafariyrittäjiltä toivotaan turvallisuuden ottamista ykkösprioriteetiksi.

Pääsiäisen aikaan moottorikelkkojen määrä kasvaa tunturissa, kun lomalaiset teurovat omien ja vuokrakelkkojen kanssa ympäriinsä.

Tyypillisimpiä poliisin kohtaamia ongelmia on nopeusrajoitusten rikkominen. Kelkalla ajaessa on syytä pitää mielessä, että reiteillä kaahailemalla voi jopa menettää ajakorttinsa. Jos sakot menevät päiväsakkojen puolelle, voi olla tiedossa isotkin rapsut.

– Se on välinpitämättömyyttä, että ei edes haluta mieltää täälläkin olevan säännöt ja rajoitukset. Ehkä ajatellaan, että ei tämä nopeusrajoitus voi kelkkailua koskea, kertoo ylikonstaapeli Jarkko Rytilahti Lapin poliisin liikenneryhmästä.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Kelkoilla ajellaan myös siellä, missä ei saisi.

– Mökeiltä ajetaan kelkkareitille autotietä myöten pitkiäkin matkoja. Sehän ei ole luvallista.

Merkittyjen reittien ulkopuolella ajaminen vaatii maanomistajan luvan. Säännöt tiedetään, mutta niistä ei monesti piitata.

– Löytyy joku mäenrinne, jota halutaan käydä kiikkumassa, tai jossakin jänkällä kieputtamassa ja pyörittämässä, ja sinne sitten mennään ilman lupaa. Kyllä sekin yleensä välinpitämättömyyttä on.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Valitettavasti onnettomuuksiltakaan ei vältytä. Tyypillisin onnettomuus on reitiltä suistuminen ja puuhun törmääminen.

– Eihän meillä mitään muuta liikenneympäristöä ole, jossa on periksi antamattomia esteitä on heti ajouran välittömässä läheisyydessä.

Poliisin näkökulmasta nykyajan kelkoissa on jo liikaakin tehoa.

– Reitillä ei saa ajaa kuin 60 kilometriä tunnissa, ja jäällä 80 kilometriä tunnissa, niin tarviiko sen silloin kulkea reilua puoltatoistasataa, ja tarviiko siinä olla urheiluauton kiihtyvyysominaisuudet?

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Erityisesti kelkkojen tehot aiheuttavat vaikeuksia ja onnettomuuksia kokemattomissa käsissä. Rytilahden mukaan vuokraamo- ja safariyrittäjien tulisikin kunnostautua opetteluavainten käytössä. Opetteluavain on kelkan sähköinen avain, joka rajoittaa kelkan huippunopeutta ja kiihtyvyyttä.

– Ihan ohjatuilla safareilla sattuu vakavia onnettomuuksia ensikertalaisille, ja se on minusta todella huolestuttavaa.

Valitettavan usein, kun reitillä poliisi pysäyttää safarin, on kelkoissa rajoittamattomat avaimet käytössä.

– Täysin kokemattomat mahdollisesti ulkomaalaiset henkilöt ovat ensimmäistä kertaa kelkan selällä, ja osa ei ole nähnyt lunta kuin kotona pakastimessa, niin sellaisille annetaan rajoittamaton kelkka ja mahdollisesti matkustaja kyytiin, ja mennään metsän keskelle ajamaan, niin ollaan riskin paikoilla.

Ylikonstaapeli Rytilahti painottaa, että safariyrittäjien pitäisi kehittää riskien tunnistamista kuljettajien taitotason, reittien ja säätilan perusteella. Safarin lähtökohdan tulisi olla, että turisteille tarjotaan unohtumaton ja turvallinen elämys Lapin luonnossa.

– Millään muulla ajoneuvolla ei niin nopeasti päädytä ensikosketuksesta loukkaantumiseen, kuin moottorikelkalla. Siinä toivoisi muutoksen, että kaikki safariyrittäjät alkaisivat käyttää nopeusrajoitettuja kelkkoja. Ei kokematon ihminen tarvitse sitä valtavaa tehon määrää.

Lopuksi Rytilahti lähettää terveisiä kaikille kelkkailijoille.

– Järki päässä ja nopeudet maltillisina. Nyt kun aletaan mennä loppukevääseen, niin jäillä on myös syytä olla varovaisena, ettei tule niitä vahinkoja.

Kelkan turvallinen kuormaus

Moottorikelkan kuljetus peräkärryssä ei kaikille ole jokapäiväistä puuhaa Lapin poliisin liikenneryhmän ylikonstaapeli Jarkko Rytilahti antaa ohjeet, jolla kuormasta tulee turvallinen.

– Henkilöauton kärryyn kelkka pannaan siten, että kuormasta tulee hieman aisapainoinen.

– Kelkka kiinnitetään asianmukaisilla sidontavälineillä, vaikka kyseessä olisi kuomullinen peräkärry.

– Huolehdi, että ajoneuvon kytkentämassat riittävät kelkkakärryn vetämiseen. Auton oma vetokyky voi rajoittaa jarruttoman kärryn vetomassaa niin alas, että se ei mahdollista edes yhden ison kelkan kuljettamista.

Ilmoita asiavirheestä