Paikallisuutiset

Levi on myös koti – “harva kotonaan tai kylässä käydessään tiputtaa kaljatölkin maahan”

Levillä oli vappuna enemmän väkeä liikkeellä kuin koskaan ennen samaan ajankohtaan. Suuresta juhlakansasta vain äärimmäisen harva törttöili, mutta sellaiset teot ovat aina näkyviä ja myös muita leimaavia. Kuvan henkilöt olivat Levillä erittäin hyvällä fiiliksellä ja fiksusti. Kuva: Janne Pussila

Levin tulevaisuustyössä on useita haaroja ja tavoitteita, joihin palataan vielä tuonnempana.

Yksi asia nousee kuitenkin päällimmäisenä esiin niin epävirallisissa kuin virallisemmissakin keskusteluissa.

Leviläiset korostavat, että täällä vieraat otetaan vastaan kuin omaan kotiin. Siinäpä onkin pulma, sillä jotkut vieraat eivät kunnioita elettä riittävästi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Uudessa strategiassa asia muotoillaan yksinkertaisesti näin: “Tavoittelemme vastuullista asiakaskuntaa, joka arvostaa Levin tarjoamia monipuolisia ja laadukkaita palveluita.”

Visit Levin toimitusjohtaja Satu Pesonen sanoo asian suorempaa. Hän, ja moni muu, haluaa muuttaa “Mitä tapahtuu Levillä, jää Leville” -ajattelua.

– En tiedä mitä tapahtuu, kun tullaan Levinportin sillan ali. Aika harva kotonaan tai kylässä käydessään tiputtaa kaljatölkin maahan, mutta täällä sellaista tapahtuu. Kyllähän voi juhlia ja pitää hauskaa, mutta vieraidenkin on muistettava, että Levi on meille koti.

Pesonen korostaa yksinkertaista ajattelutavan muutosta myös leviläisten keskuudessa, mikä osaltaan edesauttaa muutosta.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Puhumme nyt asiakkaiden sijaan vieraista, jotka tulevat meidän kotiimme.

Levin tulevaisuusstrategiaa käydään tällä viikolla läpi paikallisten yrittäjien kanssa. Työpajoja jatketaan myöhemminkin, sillä tämä tulevaisuustyö ei valmistu, vaan se on niin sanotusti rullaava.

Levin yrittäjille työpajoja tällä viikolla vetänyt muotoilutoimisto Arctic Factoryn Julius Oförsagd pitää kodin ja bilekeitaan yhtälöä kiperänä. Oförsagd muistuttaa myös, että jostain se Levin brändi on syntynyt.

– On tärkeää, että te myös jaatte ajatuksen siitä, että Levi on teidän kotinne. Jos vieraat kokevat tämän paikan teidän kodiksenne, niin pitsalaatikot eivät päädy maahan tai täällä ei oksennella mihin vain.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Oförsagd uskoo, että muutos on mahdollinen, ja itse asiassa se on jo käynnistynyt.

– Jos halutaan muutosta, niin se vaatii strategisia toimia ja kaikkien osallistumista. Kaikkien olisi myös jaettava yhteinen tavoite siitä, että Levistä ajateltaisiin siistinä ja vieraanvaraisena paikkana, missä siisteys ja huolenpitäminen huomataan. Vieraanvaraisuutta on myös se, miten vieraille puhutaan ja katsotaanko heitä silmiin.

Ilmoita asiavirheestä