Ihmiset 

Lauri Lairikkala pitää huolen, että Levin parkeissa pidetään hauskaa turvallisesti — ”Parkkilaskeminen on hauskaa, kun kaatuminen ei satu”

Kovalla kulutuksella olevat parkit vaativat jatkuvaa ylläpitoa, jotta laskeminen on mukavaa ja turvallista.

Lauri Lairikkalan tärkein työväline on iso rinnekone. Kuva: Vera Krok

Ilta alkaa hämärtymään ja viimeisetkin laskijat ovat poistuneet mäestä. Etelärinteillä rinnekone kaartaa paikalle, ja kyydistä hyppää kokenut kuski ja innokas parkkilaskija Lauri Lairikkala.

Niin kuin lähes joka ilta, tänäänkin vuorossa on South Parkin huoltoa. Mielenkiintoista on, kuinka näin isolla koneella saa aikaiseksi tasaisia linjoja ja teräviä kärkiä. Sehän ei selviä kuin hyppäämällä kyytiin ja katsomalla!

Nopeasti käy ilmi, että suuresta koostaan huolimatta rinnekone on varsin ketterä, eikä sen ohjailu tuota enää vuosien kokemuksen jälkeen ongelmia. Lairikkala on istunut Levillä rinnekoneen puikoissa jo seitsemän talvea, joten homma on tullut tutuksi.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Ei tämä enää vaikeaa ole. Olosuhteiden muutokset kyllä tekee työstä haastavaa. Lumisateiden ja tuulisten kelien jälkeen hyppyrit ja reilien ympärykset ovat usein lumen peitossa. Kevään tullessa lumi sohjoutuu eikä leviä samaan tapaan kuin pakkaslumi ja rinne on myös pehmeämpi, mikä hankaloittaa konetyötä, hän kertoo.

Tänään kulumaa on Laurikkalan mukaan vähän, ja huolto sujuu nopeasti. Kevään uusien suorituspaikkojen rakentaminen on alkanut, ja myöhemmin illalla on tiedossa uusien hyppyreiden rakentamista. Yksitoistatuntinen työpäivä jatkuu läpi yön, ja aamulla innokkaat laskijat pääsevät kokeilemaan uusia suorituspaikkoja.

– Parasta tässä työssä on uuden rakentaminen. Kun sen saa valmiiksi itsellekin tulee fiilis, että tämän haluaa päästä laskemaan, Lairikkala kertoo.

Parkkien huoltaminen tapahtuu päivittäin koneilla ja käsipelillä rinteiden suljettua. Kaikki suorituspaikat käydään koneella läpi niin, että koneen puskulevyllä lunta työnnetään hyppyreiden nokille sekä alastuloihin ja ne tasoitellaan. Kulumat ja kuopat täytetään, reilien nokat silotellaan käsin siihen tarkoitetulla sheipperillä ja lopuksi viimeistely tehdään koneen perässä kulkevalla jyrsimellä. Tarvittaessa reilit vahataan pehmeällä suksivoiteella, mikä parantaa luistoa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Yhden haasteen tuo myös kaikkien laskijoiden miellyttäminen.

– On vaikeaa tehdä sellaista, mikä miellyttäisi kaikkia parkkilaskijoita. Jokaisella on omia mieltymyksiä ja tyylejä laskea. Olisi kiva saada enemmän palautetta tai vaikka uusia ideoita laskijoilta, että mitä he tänne haluaisivat.

Rinnekoneen puikoissa työskentely on Lairikkalalle mieluisaa. Oma parkkiharrastus innostaa pitämään myös rinteet kunnossa. Kuva: Vera Krok

Talven suorituspaikkojen suunnittelu alkaa jo syksyllä, vaikka suunnitelmat elävät kauden mittaan. Kaikki kuusi parkkityöntekijää ideoivat yhdessä minkälaisia suorituspaikkoja tulevana talvena voisi tehdä. Rinteen muodot luovat pohjan sille, missä kohtaa rinnettä erilaiset suorituspaikat ovat. Jyrkemmillä osuuksilla on enemmän vauhtia vaativia suorituspaikkoja, kuten hyppyreitä, ja loivemmille osuuksille laitetaan reilejä tai pienempiä, vähemmän vauhtia vaativia, hyppyreitä tai lumiobstaakkeleita.

– Parkkeja suunnitellaan rinteen muotojen mukaan niin, että laskeminen on mahollisimman sujuvaa. Parkkia uudelleen rakennetaan läpi kauden, kun lumisateet ja luonnollinen kuluma muuttaa suorituspaikkoja. Samalla reilien paikkoja vaihdellaan tai rakennetaan jotain erilaista.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Vaihtuvat sääolosuhteet tuo oman lisänsä suorituspaikkojen suunnitteluun.

– Isoimmat muutokset tehdään yleensä hiihtolomien jälkeen. Silloin mietitään suorituspaikat kevätkelejä ajatellen. Etelärinne on täydellinen paikka parkeille, kun aurinko lämmittää ja pehmentää alastulot ja hyppyrien nokat pysyy hyvässä kunnossa varjossa. Parkkilaskeminen on hauskaa, kun kaatuminen ei satu.

Inspiraation erilaisiin suorituspaikkoihin Lairikkala saa oman laskuharrastuksen kautta. Pienestä asti parkkilaskemista harrastanut Lairikkala on vuosien varrella ehtinyt nähdä ja kokeilla kaikenlaista. Tavoite on rakentaa sellaista, mistä löytyisi jokaiselle jotakin. Hyppyrit ja Half Pipe ovat Lairikkalan omia suosikkeja parkissa.

– Levillä on erinomaiset puitteet parkkilaskemiseen. Sanoisin, että jopa Suomen parhaat. Työkaverit laskee myös, niin kaikilta tulee ideoita, mitä olisi kiva tehdä. Inspiraatiota saa myös somesta tai elokuvista.

– Tätä työtä olisi vaikea tehdä, jos ei itse laske parkkia. Täytyy ymmärtää mikä toimii ja on turvallista, Lairikkala lisää.

Parkkia rakennettaessa ja huoltaessa tärkeintä onkin tehdä suorituspaikoista turvallisia.

Ilmoita asiavirheestä