Kuinka pitää auto hyvässä kunnossa?

Rutiinihuolloista hyviin ajotapoihin, monet pienet toimenpiteet voivat lisätä auton käyttöikää. Tässä artikkelissa käsittelemme tärkeimpiä.

Auton omistaminen edellyttää säännöllistä huoltoa. Monet toimenpiteet ovat kaikkien saatavilla eivätkä vaadi paljon kokemusta tai ammattitaitoa, mutta ne ovat välttämättömiä estämään vikoja ja ongelmia, jotka voivat rasittaa myös lompakkoa. Siksi hyvän kuljettajan tulisi pystyä tarkkailemaan autoa havaitakseen mahdolliset toimintahäiriöt ja puuttumaan niihin nopeasti. Muiden tärkeiden asioiden joukossa on Ovoko-verkkosivusto, joka on yhä suositumpi laajan valikoimansa ansiosta. Nettisivuston valikoimiin kuuluu käytettyjä auton osia kaikilta merkeiltä, mukaan lukien BMW:n, Fordin, Opelin ja muiden automerkkien varaosia.

Tässä artikkelissa käsitellään joitakin vinkkejä auton ylläpitoon.

Huolehdi autostasi säästääksesi

Auton käytössä ei tulisi olla liian "luova". Suositus on käyttää autoa aina sen kykyjen ja teknisten ominaisuuksien mukaisesti: pitkille matkoille sopii paremmin yli 1,6 litran moottori tai ehkä turboa tai tehokkaampaa ruiskutusta käyttävät moottorit, kun taas pikkupakettiauto ei ole fiksua ajaa paljon huonossa maastossa. Toinen tärkeä näkökohta on kuorman kantavuus: ajoneuvoa ei tulisi ylikuormittaa, jotta vältytään vaurioittamasta jousitusta, kytkintä tai itse ajoneuvon rakennetta. Yleisesti ottaen on siis tunnettava auton ominaisuudet, hyvät ja huonot puolet, jotta tietää miten toimia.

Moottorin esilämmitys? Ei vain vanhoille autoille

Usein luullaan, että moottorin esilämmitys koskee vain vanhempia ajoneuvoja, mutta tämä on virhe. Huonosti esilämmitetty moottori, kun sitä käytetään äkillisiin kiihdytyksiin tai voimakkaisiin jarrutuksiin, voi kärsiä suuria vaurioita. Esimerkiksi öljy tarvitsee lämpöä toimiakseen kunnolla, muuten sen ominaisuudet saattavat olla hyödyttömiä eivätkä ne voitele moottorin mekaanisia osia asianmukaisesti. Samoin turboahdetut moottorit tarvitsevat yli 50°C lämpöistä öljyä toimiakseen parhaiten, mutta hyvä lämpötilan taso on hyödyllinen myös vaihteiston voiteluaineille, jotka sijaitsevat vaihteistossa ja tasauspyörästössä.

Ole systemaattinen tarkastuksissa ja huollossa

Vikojen ja odottamattomien toimintahäiriöiden välttämiseksi paras strategia on olla proaktiivinen huollon suhteen ja seurata eri osien kuntoa valmistajien ja alan asiantuntijoiden suositusten mukaisesti. Vaikka aikataulut voivat vaihdella malleittain, niiden laadun ja ajoneuvon ominaisuuksien mukaan, on hyvä tietää, milloin on paras aika tehdä säännöllinen huolto. Esimerkiksi jarrujen osalta optimaalista olisi tehdä huolto joka 30 000–50 000 kilometrin välein, kun taas kytkin ja ilman- ja polttoainesuodattimet tulisi vaihtaa viimeistään 40 000 kilometrin välein. Akulle on enemmän aikaa: yleensä ennaltaehkäisevä huolto suositellaan joka 80 000 kilometrin välein.

Älä viivyttele korjausten kanssa

Joissakin ajoneuvon osissa ei tarvita niin kutsuttua säännöllistä huoltoa, mutta ne voivat kuitenkin aiheuttaa ongelmia ilman ennakkovaroitusta. Tärkeimpiä ajoneuvon osia, jotka voivat yllättää ilman varoitusta, ovat jäähdytin, vaihtovirtalähde, vesipumppu ja öljypumppu. Tällaisissa tilanteissa asiantuntijan neuvo on olennainen: paras ratkaisu ei todennäköisesti ole halvin, mutta on syytä huomata, että joskus ei ole vaihtoehtoja osan vaihtamiselle, mieluiten alkuperäiseen tai laadukkaaseen vaihtoehtoon.

Ajaa varovasti

Oikea ajotyyli voi auttaa säilyttämään ajoneuvon hyvässä kunnossa. Vaikuttaa yksinkertaiselta sanoa, mutta se on totta, ja se vaikuttaa myös onnettomuuksien ennaltaehkäisyyn. Huolellinen ajotapa tarkoittaa esimerkiksi äkillisten kiihdytysten välttämistä ja kierroslukumittarin pitämistä tasaisena, mutta myös polttoaineen parempaa hallintaa ja siten koko ruiskutusjärjestelmän toimintaa. Samoin pehmeä jarrutus ja ei niin äkillinen kiihdytys on hyvä tapa välttää jarrulevyjen ylikuumeneminen. Myös kuoppien ja epätasaisen tien käsittely voi tehdä eron: liian suurella nopeudella eteneminen voi laittaa koko jousituksen järjestelmän ja ohjauslaitteen suureen rasitukseen.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on myös antanut ohjeita ajoneuvojen huoltoihin.

Muita hyödyllisiä toimenpiteitä auton säilyttämiseksi

Ajokäyttäytymisemme vaikuttaa merkittävästi ajoneuvon kuntoon sekä kestävyyteen. Esimerkiksi vaihteiston suhteen olisi hyvä välttää liian korkeita vaihteita liian alhaisilla nopeuksilla ja päinvastoin, mutta myöskään ensimmäisellä vaihteella ei tulisi ajaa liian kauan. Toinen hyödyllinen vinkki on välttää auton ylikuormittamista: jousitukset, moottori ja kytkin rasittuvat, mutta myös polttoaineen kulutus kasvaa.

Yleisesti ottaen on aina hyvä tapa tarkkailla autoa huolellisesti mahdollisten kulumisen merkkien varalta, kun taas väärä tapa voi olla ajaa kytkinpoljin pohjassa, painaen sitä edes kevyesti ilman aikomusta.

Eri nettisivuilta saa paljon hyödyllistä tietoa huollosta. Onpa jopa sivusto, missä voi kilpailuttaa huoltoja.

Lue LeviNyt:n sivuilta laajemmin liikenteestä.