Kittilän lentoasema – porttina pohjoiseen jo puoli vuosisataa
Vuonna 1975 avattu Kittilän lentoasema palveli viime vuonna yli 400 000 matkustajaa. Kenttä on keskeinen solmukohta koko Tunturi-Lapin matkailulle sekä tärkeä osa alueen elinkeinoelämää.
Finavia juhlisti syyskuun lopussa Kittilän lentoaseman 50-vuotisjuhlavuotta. Puolen vuosisadan aikana lentoasemasta on kasvanut yksi Lapin vilkkaimmista talvimatkailukentistä, jonka merkitys erityisesti Levin ja muiden Tunturi-Lapin matkailukeskusten kehitykselle on ollut suuri.
Lentoasemasta vastaavan Finavian tavoitteena on ollut kehittää Lapin saavutettavuutta pitkäjänteisesti. Kehitystyön tulokset näkyvät konkreettisesti myös Kittilässä, missä kenttää on laajennettu ja palveluja parannettu vastaamaan kasvavia matkustajamääriä.
– Uudistukset ovat parantaneet lentoaseman kapasiteettia ja palvelutasoa merkittävästi, kertoo Kittilän lentoaseman päällikkö ja Finavian Lapin alueen johtaja Jonna Pietilä.
Finavia toteutti Lapissa vuosina 2018–2020 laajan, 60 miljoonan euron kehitysohjelman, joka kohdistui Kittilän lisäksi myös Rovaniemen ja Ivalon lentoasemiin. Kittilässä rakennettiin 2 000 neliömetriä lisää matkustajatilaa, parannettiin lähtöselvityksen ja turvatarkastuksen sujuvuutta sekä kehitettiin matkatavaroiden käsittelyä. Terminaalin viihtyvyyttä lisättiin uusilla kahvilapisteillä, lasten leikkialueella ja viherseinillä.
Lentoliikenteen operointia tehostettiin rakentamalla kaksi uutta rullaustietä sekä kaksinkertaistamalla lentokoneiden pysäköintipaikkojen määrä. Näin ollen Kittilän lentoasema pystyy nykyisin palvelemaan useita lentoja samanaikaisesti ilman merkittäviä ruuhkia.
– Meillä on neljän lähtevän lennon kapasiteetti tunnissa, mikä vastaa Rovaniemen kentän tasoa. Lentoliikenne on talvikaudella slot-koordinoitua, mikä tarkoittaa, että päivän lennot jakautuvat tasaisesti eri vuorokaudenaikoihin, Pietilä selventää.
Huolimatta siitä, että joulukuun huippusesongin aikaan lentoasemalla käy kuhina, maksimikapasiteetista ollaan vielä kaukana. Etenkin ilta-ajat, yöt ja tietyt viikonpäivät ovat edelleen vapaina uusille yhteyksille.
Vaikka Kittilän lentoaseman toiminta painottuu vahvasti talvisesonkiin, Finavian tavoitteena on vahvistaa Lapin lentoyhteyksiä myös talvikauden ulkopuolella. Vuonna 2024 Kittilän kentältä operoitiin ensimmäistä kertaa kaksi kansainvälistä kesäreittiä, ja kesämatkailun vetovoimaa pyritään kasvattamaan edistämällä Suomen tunnettuutta kansainvälisesti.
Myös Lapin matkailutoimijat ovat Finavian tärkeitä yhteistyökumppaneita.
– Meillä on oma myynti- ja reittikehitysyksikkö, joka tekee tiivistä yhteistyötä esimerkiksi Visit Levin ja muiden alueellisten matkailuorganisaatioiden kanssa. Tavoitteena on löytää uusia yhteyksiä, jotka palvelevat matkailijoiden lisäksi myös aluetaloutta, Pietilä sanoo.
Tulevana talvena uusia kansainvälisiä reittejä ovat esimerkiksi KLM:n yhteys Amsterdamiin, SAS:n Kööpenhaminan-lennot sekä Eurowingsin reitti Berliinistä.
Yksi Finavian strategisista painopisteistä on vastuullinen kehitys. Tämä näkyy Kittilän lentoaseman käytännön toiminnassa esimerkiksi lentokoneiden jäänpoistossa käytettävän glykolin käsittelyssä: Kesällä 2025 kentälle valmistui uusi glykolin keruuallas, joka otetaan käyttöön tälle talvikaudelle. Sen avulla jäänpoistossa käytetty glykoli kerätään talteen, eikä se pääse hulevesien mukana lentoasemaa ympäröiviin vesistöihin.
– Haluamme kehittää lentoasemaa vastuullisesti ja ympäristö huomioiden. Glykolin talteenotto on konkreettinen askel vesistövaikutusten pienentämiseksi, Pietilä kertoo.
Lentoasema on myös merkittävä työllistäjä alueella. Finavialla on kentällä 15 vakituista työntekijää, ja talvisesongin ajaksi palkataan noin 35 kausityöntekijää lisää. Päivittäinen henkilöstömäärä kentällä nousee talvella yli sataan, kun mukaan lasketaan myös maahuolintayritykset, autovuokraamot, kahvilat ja ravintolat sekä viranomaiset, kuten tulli ja rajavartiolaitos.
– On ollut ilo huomata, että moni kausityöntekijä palaa meille vuodesta toiseen. Se tuo jatkuvuutta ja helpottaa rekrytointiprosessia, Pietilä sanoo.
Kittilän lentoasema on tärkeä matkailun solmukohta ja meillä on vahva tahtotila jatkaa sen toimintojen kehittämistä asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti myös jatkossa.
Kittilän lentoaseman rooli koko Tunturi-Lapin saavutettavuuden näkökulmasta on keskeinen. Ilman toimivia lentoyhteyksiä alueen matkailun kehittäminen olisi ollut huomattavasti haastavampaa.
Nykyaikainen ja tehokkaasti toimiva lentoasema on myös edellytys sekä kotimaisen että kansainvälisen matkailun kasvulle, ja se tukee koko Tunturi-Lapin matkailuekosysteemin toimintaa.
– Kittilän lentoasema on tärkeä matkailun solmukohta ja meillä on vahva tahtotila jatkaa sen toimintojen kehittämistä asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti myös jatkossa, Pietilä toteaa.
Kittilän lentoaseman keskeiset vaiheet
1975: Kittilän lentoasema otettiin käyttöön. Ensimmäinen säännöllinen reittilento lensi Rovaniemeltä DC-3-koneella.
1980-luku: Matkustajamäärät kasvoivat tasaisesti. Terminaalia laajennettiin ja palveluja kehitettiin.
1990-luku: Ulkomaiset charter-lennot alkoivat, ja kansainvälisten matkailijoiden osuus alkoi kasvaa.
2000-luvun alku: Levin matkailun kasvu toi lisää liikennettä. Lentoaseman merkitys alueen saavutettavuudelle vahvistui.
2010-luvun alku: Sesonkiliikenne lisääntyi selvästi. Lentoaseman kapasiteettia ja operatiivisia valmiuksia alettiin suunnitelmallisesti kehittää.
2021: Vuoden lentoasema -tunnustus.
2024: Lentoaseman kautta lensi 412 000 matkustajaa.