Suomalaisen kuljettajan tarkistuslista: Mitä kuuluu tietää ennen auton ostamista?

1. Johdanto

Käytetyn auton ostaminen saattaa vaikuttaa melko helpolta hommalta. Sen kun kävelee autokauppaan, tarkistaa näkyykö autossa mitään naarmuja tai kolhuja ja suorittaa koeajon. Jos auto näyttää ja tuntuu hyvältä, niin kai se sitä onkin. Valitettavasti tämä on vain usein kaukana totuudesta. Pinnan alla voi piillä vaikka mitä ongelmia, joita ei ihan lyhyellä tarkastelulla havaitse.

Halpa hinta varmasti houkuttelee, mutta ei pidä tarttua syöttiin liian heppoisin perustein. Mukana voi tulla myös ikäviä yllätyksiä, kuten suuret korjauskustannukset tai jopa juridiset haasteet. Siksi on syytä tehdä perusteellinen taustatyö ennen kuin lyö kättä päälle.

Niin matkamittarin väärennöksistä onnettomuusvaurioihin, epämääräisiin huoltorekistereihin ja laillisiin ongelmiin, käytettyjen autojen markkinat voivat sisältää monenlaisia riskejä, jotka kääntävät käden käänteessä iloisen autokaupan harmiksi ja päänvaivaksi. Ei pidä antaa auton kiiltävän ulkokuoren hämätä päätöksentekoa. Onnistunut auton osto vaatii aina jonkin verran vaivannäköä ja huolellisuutta, mutta kyllä se maksaa itsensä takaisin. Taustatyöllä vältetään niin tulevat ongelmat, taloudelliset riskit kuin unettomat yötkin.

Esimerkiksi, jos suunnittelet Volvon ostamista, voit käyttää Volvo VIN decoder tarkistaaksesi auton historian – kuten mahdolliset kolaritiedot, kilometrilukeman poikkeamat ja muut tärkeät yksityiskohdat. VIN decoder tarjoaa kätevän ja nopean tavan tutustua ajoneuvon menneisyyteen sekä teknisiin ominaisuuksiin. Se voi olla elintärkeä tuki onnistuneessa ostoprosessissa.

Eräs lukija kertoi meille jo melkein ostaneensa käytetyn Volvon, kunnes tajusi tarkistaa auton tiedot VIN decoderilla. Ja niin kävi ilmi, että vakuutusyhtiö oli aiemmin poistanut auton rekisteristä. Autokauppa olisi toteutuessaan voinut tuoda jopa tuhansien eurojen lisälaskun – onneksi lukija ei kuitenkaan antanut pintapuolen hämätä, vaan teki kunnollisen taustatyön.

2. Tarkista kaikki asiakirjat ja rekisteritiedot

Kaikki alkaa ihan perusasioista. Ihan ensiksi tulisi tarkistaa, että auton rekisterinumero ja valmistenumero (VIN-koodi) täsmäävät. Useimmiten valmistenumero löytyy moottoritilasta tai ovenpielestä kuljettajan tai pelkääjän puolelta. Täten varmistuu, että auto on juuri se, mitä myyjä väittääkin sen olevan.

Se, kun on tehty, kannattaa ottaa selville auton omistajahistoria. Jos auto on vaihtanut omistajaa epätavallisen usein, voi se viitata johonkin piilevään ongelmaan. Aiemmat omistajat ovat saattaneet haluta siitä eroon nopeasti ihan syystä.

On myös hyvä tarkistaa, mitä vakuutuksia on voimassa, sekä milloin ja miten auto on katsastettu. Perustiedot saa helposti Traficomin verkkosivuilta. Siellä voi rekisterinumeron perusteella tarkistaa yleisiä tietoja autosta, esim. voimassa olevat katsastusajankohdat ja auton päästöluokan.

3. Älä luota vain koeajoon

Koeajo on yksi tärkeimmistä jutuista autoa ostaessa; sen aikana pääsee oikeasti fiilistelemään, miltä auto tuntuu ajaessa. Miten se reagoi, kun painaa kaasua? Onko ohjaus napakka vai tuntuuko se löysältä? Ja onko ajoasento mukava? Samalla voi paljastua mahdollisia teknisiä vikoja, joita ei muuten voisi huomata, esim. tehottomat jarrut tai moottorista kantautuvat oudot äänet. Lyhyt testiajo voi siis kertoa yllättävän paljon auton todellisesta kunnosta.

Kannattaa silti pitää mielessä, ettei koeajokaan kerro kaikkea. Se on vain yksi osa kunnollisen taustatyön kokonaisuutta. Koeajon perusteella ei pidä suinkaan vielä allekirjoittaa kauppakirjoja. Vaikka auton toiminta koeajon aikana voikin olla näennäisen moitteetonta, ei se takaa, etteikö merkittäviä vikoja voisi olla. Loppujen lopuksi koeajo antaa varsin lyhyen katsauksen autoon. Samoin kuin ei ensivaikutelma kerro kaikkea ihmisestä, ei se kerro autostakaan.

Moni ostaja ajattelee helposti, että jos koeajo sujuu hyvin, niin auto on varmasti kunnossa – mutta valitettavasti näin ei aina ole. Vaikka auto tuntuisi ajossa hyvältä, sen pinnan alla voi silti piillä monentyyppisiä ongelmia, joita ei koeajolla huomaa. Esim. vaihteiston häiriöt, moottorin sisäiset viat tai pikkuhiljaa etenevä ruoste voivat pysyä täysin piilossa lyhyen ajon aikana. Siksi ei kannata luottaa pelkkään fiilikseen, vaan tutkia autoa myös pintaa syvemmältä.

4. Miksi ajoneuvon VIN-koodi on tärkeämpi kuin luuletkaan

VIN-koodi eli Vehicle Identification Number, suomeksi siis valmistenumero, on kuin auton oma sormenjälki. Jokaisella autolla on oma uniikki valmistenumeronsa, joka sisältää kaiken kriittisen informaation autosta. Sen avulla saadaan selville niin auton historia kuin teknisetkin tiedot. VIN-koodi voi muun muassa kertoa sinulle:

  • Auton kolarihistorian
  • Onko mittarilukemaa peukaloitu
  • Missä ja milloin auto on huollettu
  • Onko autoa koskaan rekisteröity lunastetuksi tai varastetuksi

17-merkkinen VIN-koodi kertoo paljon eri teknisiä tietoja käytetystä autosta. Ne voivat olla tärkeä tuki ostoprosessissa ja jopa estää mahdolliset sudenkuopat. VIN decoderin avulla saa helposti käyttöön eri tietoja, joita ei välttämättä löydy edes julkisista asiakirjoista. Palvelut kuten CarVertical keräävät dataa monesta eri lähteestä: vakuutusyhtiöiltä, rekistereistä ja valmistajan papereista – jotta sinulle avautuu mahdollisimman selkeä ja kattava kuva auton menneisyydestä.

Esimerkiksi jos auto on tuontiauto Ruotsista, siihen on voinut kohdistua kolarivaurioita ennen Suomeen tuloa. Nämä ulkomaiset kolari- tai huoltotapahtumat eivät välttämättä näy Traficomin rekistereissä. Onneksi VIN-raportti yhdistää perusteellisesti eri EU-maiden lähteitä varmistaakseen, että auton historia vastaa aina todellisuutta. Tämä auttaa tekemään turvallisen ja tietoisen ostopäätöksen.

5. Tarkista aina huoltohistoria ja kilometrien johdonmukaisuus

Yksi tavallisimmista huijauksista käytettyjen autojen markkinoilla on mittarilukeman rukkaaminen. Kun auton ajokilometrit saadaan näyttämään pienemmiltä kuin ne oikeasti ovat, auton arvo pomppaa keinotekoisesti ylemmäksi. Käytännössä ostaja siis maksaa enemmän kuin olisi aiheellista – eikä aina edes tiedä, mihin on rahansa laittamassa.

Tällainen auto voi ulospäin näyttää kyllä hyvältä diililtä: siisti kunto, vähän ajettu, kaikki kohdallaan. Mutta jos todelliset kilometrit ovatkin jotain ihan muuta, se vaikuttaa suoraan auton kuntoon ja siihen, mitä huoltoja tai korjauksia on pian edessä. Siksi on tärkeää suhtautua mittarilukemaan pienellä varauksella – ja tarkistaa taustat aina kunnolla ennen ostopäätöstä.

Vaikka myyjä tarjoaisi jopa täydellisen leimatun huoltokirjan, siihenkään ei kannata luottaa sokeasti. On suositeltavaa tarkistaa tiedot aina itse VIN decoderilla ja vertailla niitä huoltokirja merkintöjen kanssa. Näin riskit saadaan minimoitua, ja ostoprosessi sujuu vaivatta.

Lisätietoja matkamittarin huijausten tunnistamisesta löytyy Moottori-lehden artikkelista Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?

6. Ota asiantunteva ystäväsi tai mekaanikko mukaan

Vaikka kuinka hyvin ja huolellisesti olisitkin käynyt auton tiedot läpi etkä tekisi ostopäätöstä hetken mielijohteesta, kannattaa silti ottaa mukaan joku toinen henkilö – mieluiten mekaanikko tai autoasiantuntija. Toisen silmä saattaa huomata autossa sellaisia seikkoja, jotka itseltä helposti ovat jääneet katveeseen, kuten esim. kulunut rengas tai moottorista kuuluva epätavallinen ääni.

Myös ulkopuolisen avun värvääminen on usein fiksu valinta. Monet korjaamot tarjoavat edullisia auton tarkastuspalveluita ostoprosessin tueksi, ja vaikka se maksaisi hieman, se voi säästää isoilta yllätyksiltä ja kalliilta korjauksilta tulevaisuudessa. Kannattaa panostaa vähän enemmän etukäteen kuin katua ostopäätöstä jälkeenpäin.

7. Tee päätös vasta, kun tiedät kaiken

Autokauppias saattaa yrittää kiirehtiä ostoprosessia, etenkin jos autossa on oikeasti todellisia ongelmia, jotka haittaisivat paljastuessaan kaupan syntyä. Täytyy kuitenkin yrittää aina pysyä rauhallisena. Muutama hengitys sisään ja muutama ulos jo auttaa vähän. Fiksu ostaja ei anna paineen käydä päälle, vaan käyttää kaiken aikansa ja harkitsee ostostaan huolellisesti monelta eri kantilta.

Ennen kauppakirjojen allekirjoittamista on siis hyvä muistaa tarkistaa kaikki asiakirjat huolellisesti läpi, hankkia VIN decoder -raportti, suorittaa koeajo ja mahdollisesti pyytää myös asiantuntevaa ystävää tai autokorjaamon henkilöä tarkastamaan auto. Vasta sitten, kun kaikki nämä asiat on tehtynä, voi itse kaupan hierominen alkaa.

Auton ostaminen ilman täydellistä taustatyötä on kuin ostaisi talon näkemättä sen perustuksia. Fiksut ostajat tutkivat ja arvioivat auton useita eri keinoja hyödyntäen, mahdollisimman laajan käsityksen saamiseksi. On kiva, kun hymy ei jää vain ostopäivään, vaan jatkuu pitkään tien päällä.